Wednesday, October 3, 2012

Reflektioner kring tipspromenaden


Min plan var att skapa en installation i form av en tipspromenad. Jag var inte klar med var eller hur det skulle ske. I lördags var det Kulturnatten i Norrköping och jag tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att smyga dit mina tio frågor. En låda med pennor och svarstalonger placerades vid starten. Facit till frågorna placerades vid sista frågan. Den tid jag befann mig i närheten av mina frågor såg jag inga reaktioner från människor. Det regnade och få personer var i rörelse just där. På söndagen gick jag för att plocka ner mitt verk. En kvinna läste två frågor och såg väldigt glad ut och en annan slängde en blick på en av frågorna. 






 Sist plockade jag ner lådan med pennor och papper i. Alla pennor jag placerat där fanns kvar. Jag funderar på om många inte är intresserade av en tipspromenad, inte orkar engagera sig i att plocka pennor och papper eller kanske såg sista frågan först. Vid fråga nummer tio fanns facit. Det var tomt. Inget rätt svar var givet. Såg betraktaren det först är det ju meningslöst att gå med ett formulär och skriva ner svar. 


Nu undrar jag om jag ska gå vidare med detta. Kanske strunta i pennor och papper och bara se frågorna som något slags konstverk. Kanske se till att det finns en vinst för att locka folk. 

Jag skrev här att deltagare i min tipspromenad ska få en present. Presenten var ett verk jag gjort i många exemplar. Det kändes dock knepigt att genomföra så jag placerade ut verken vid promenadstråket och på några ställen till i stan. Cirka 30 stycken var det och några få fanns kvar på söndagen. 

2 comments:

  1. Jag tycker det var en lysande idé! Tipspromenaden går ju att sprida, återanvända och är en bekant händelse för de flesta. Ta fler tillfällen att få upp den. Sprid den! Sälj den till läromedelsföretag (jag tycker den skulle passa perfekt i alla undervisningssituationer jag hamnar i, såväl med ungdomar som vuxna).

    ReplyDelete
  2. Tack! Jag ska bygga vidare på idén och troligtvis rikta mig mot undervisning för ungdomar.

    ReplyDelete