Tuesday, September 18, 2012

Ge mig en öl!

"Han får oss att sminka oss och pynta oss...Vi går omkring med allt det här sminket som om vi skulle på tebjudning, kära du."
/Kvinnorummet (French, Marilyn 1978)

Nu är jag mest arg på könsroller. Frågor dyker upp hela tiden. Varför sminkar sig fler kvinnor än män? Varför väljer föräldrar färg på sina barns kläder utifrån om de är tjejer eller killar?  

Jag tänker att det är jävligt viktigt att få bort gränserna mellan manligt och kvinnligt. Jag tycker inte om att använda dessa ord. Något jag hört från en kvinna:
"Jag känner mig så manlig när jag dricker massa öl och alla andra kvinnor dricker vin och cider". 
Något jag hört från en man:
"Jag vet att det är fjantigt att dricka cider men jag gillar inte öl". 
Varför vill en uttrycka sig så? Förklara för mig! Varför inte bara säga: "Vad gott det är med öl"?

Idén till en aktion dök nyss upp. Imorgon ska jag förbereda den. Den kommer utföras i smyg. Jag kommer ändå vara nervös att någon ska upptäcka vad jag håller på med. Inspirationen fick jag från Nanna Johanssons blogginlägg om tjejpennor. Hur tänker den som fick idén till denna produkt? 

No comments:

Post a Comment